Skip to main content

Artikler med generel information om Multi-tabs

Vitaminer og mineralers rolle

Det bidrager vitaminer og mineraler til

I mere end 100 år har man været klar over, hvor stor betydning vitaminer og mineraler har for ens helbred og deres gavnlige effekt som supplement til en vitamin- og mineralfattig kost. Senere har forskere systematisk undersøgt, hvordan mangel af visse næringsstoffer kan influere på ens helbred, når de fjernes fra kosten. Dette har indtil nu resulteret i en række af vitaminer og mineraler, der defineres som essentielle næringsstoffer, som man skal have gennem kosten, da kroppen ikke selv kan producere dem.

For at opretholde en normal sundhed er det nødvendigt at få en lang række vitaminer og mineraler i tilstrækkelige mængder fra kosten. I tabellen nedenfor finder du en oversigt over nogle af de funktioner, som de forskellige vitaminer og mineraler bidrager til:

Energi
Vitamin B1, B2, B6, B12, C, niacin, pantothensyre, biotin, calcium, jern, mangan, jod, kobber and magnesium bidrager til et normalt energistofskifte

Immunfunktion
Vitamin A, D, B6, B12, C, folsyre, zink, selen, kobber and jern bidrager til immunsystemmets normale funktion. Vitamin C bidrager til at vedligeholde immunsystemets normale funktion under og efter intensiv fysisk træning ved et dagligt indtag på 200 mg. ud over det anbefalede daglige indtag af vitamin C.   

Knoglesundhed
Vitamin D, K, calcium, zink, mangan og magnesium bidrager til at vedligeholde normale knogler. Calcium er nødvendigt for vedligeholdelse af normale knogler. Vitamin C bidrager til den normale dannelse af collagen, der har betydning for normalt fungerende knogler.

Muskelfunktion
Magnesium og calcium bidrager til en normal muskelfunktion. Vitamin D bidrager til at vedligeholde en normal muskelfunktion.

Mental ydeevne
Pantothensyre bidrager til en normal mental ydeevne. Jod, jern og zink bidrager til en normal kognitiv funktion.

Hud
Vitamin A, B2, niacin, biotin, jod og zink bidrager til at vedligeholde en normal hud. Vitamin C bidrager til normal dannelse af collagen, der har betydning for normalt fungerende hud. Kobber bidrager til normal pigmentering af huden.  

Syn
Vitamin A, B2 og zink bidrager til at vedligeholde et normalt syn.

Det anbefalede daglige indtag

I tabellen nedenfor kan du finde den Europæiske Unions anbefalinger for de daglige indtag af vitaminer og mineraler:

Vitaminer

Vitamin A: 800 µg
Vitamin D: 5 µg
Vitamin E: 12 µg
Vitamin K: 75 µg
Vitamin C:80 µg
Vitamin B1 – Thiamin: 1.1 µg
Vitamin B2- Riboflavin: 1.4 µg
Vitamin B3 – Niacin: 16 µg
Vitamin B6 – Pyridoxin: 1.4 µg
Folsyre: 200 µg
Vitamin B12 – Cyanocobalamin: 2.5 µg
Biotin: 50 µg
Pantothensyre: 6 µg

Mineraler

Calcium: 800 µg 
Magnesium: 375 µg 
Jern: 14 µg 
Zink: 10 µg 
Kobber: 1 µg 
Mangan: 2 µg 
Selen: 55 µg 
Chrom: 40 µg 
Molybdæn: 50 µg 
Jod: 150 µg

Hvor findes det?

Den anbefalede mængde af hvert af de forskellige vitaminer og mineraler kan opnås ved at spise en varieret kost med 5-6 portioner frugt og grøntsager, ½ liter mejeriprodukter og flere fuldkornsprodukter om dagen samt fisk 2 gange om ugen. Ældre mennesker med nedsat appetit, eller gravide kan have særlige behov.

PP-MUL-DNK-0303

Multi-tabs Immuno er en 3i1 tablet, som indeholder både vitaminer, mineraler og mælkesyrebakterier - i én og samme tablet.

Sund mad giver energi til hoved og krop. Børn og unge har brug for nærende måltider, – også når de er i skole...