Skip to main content

Kosttilskud til gravide

Det, du spiser og drikker under graviditeten har betydning for dit barns udvikling i livmoderen. Det er derfor vigtigt for gravide at spise sundt og varieret, samt følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Der er dog visse vitaminer og mineraler gravide har brug for at tage tilskud af, da indtaget gennem kosten alene sjældent er tilstrækkeligt. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at gravide - udover at spise sundt og varieret - tager kosttilskud med:

  • Folsyre 
  • Vitamin D 
  • Jern

Folsyre
Fra du planlægger at blive gravid og indtil 12. uge anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du supplerer din kost med 400 µg folsyre hver dag. Folsyre forebygger misdannelser af barnets hjerne og rygmarv og nedsætter dermed risikoen for neuralrørsdefekter.

Vitamin D
Vitamin D bidrager aktivt til optagelsen af calcium, som er et vigtigt mineral for blandt andet opbyggelsen af en stærk knoglemasse. Vitamin D er derfor nødvendig for normal vækst og udvikling af dit barns knogler. For gravide anbefales det at tage et dagligt tilskud på 10 µg vitamin D gennem hele graviditeten.

Jern
Under graviditeten danner du en masse nye celler og blod til dig selv og dit foster. Jern bidrager blandt andet til normal dannelse af røde blodlegemer, hvorfor det er særligt vigtigt at få et tilstrækkeligt indtag af jern under graviditeten. Det anbefales derfor, at gravide tager et dagligt tilskud på 40–50 mg jern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten.

Derudover kan du overveje at tage et tilskud med omega-3, da disse fedtsyrer også bidrager til dit barns normale udvikling. Læs hvordan her.
Kilde: https://www.sst.dk/da/Viden/Graviditet-og-foedsel/Information-til-gravide/Kost-og-kosttilskud