Skip to main content

Fiskeretter der indeholder omega-3 fedtsyrer

Omega-3 fedtsyrer er en særlig type flerumættet fedt. De to vigtigste omega-3 fedtsyrer kaldes docosahexaensyre (DHA) og eicosapentaensyre (EPA) og begge findes i fisk. Se indholdet af de vigtige omega-3 fedtsyrer DHA og EPA i en række af typiske fiskeretter:

Fødevare DHA+EPA pr. portion (mg) Pr. 100 g Antal portioner om ugen*
Fiskefrikadeller (50 g): 0,09 0,178 39,3
Makrel i tomat (20g): 0,32 1,609 10,9
Fiskefilet (80 g): 0,17 0,209 20,9
Røget laks (20 g): 0,42 2,109 8,3
Tun i olie (35g): 0,09 0,243 41,2
Marineret sild (20 g): 0,36 1,782 9,8
Torsk kogt som hovedret (100 g): 0,22 0,222 15,8
Torskerogn (20 g): 0,40 0,4 8,8
Rejer (25 g): 0,10 0,4 35,0

*Antal portioner der er nødvendigt for at opnå ca. 3,5 gram om ugen af de vigtige omega-3 fedtsyrer EPA og DHA (ca. 500 mg pr. dag).

Oversigten er vejledende og udarbejdet på baggrund af tabeller på www.frida.fooddata.dk

PP-MUL-DNK-0303

Artikler relateret til voksne

Fakta om omega-3

Omega-3 fedtsyrer (DHA og EPA) er en særlig type fedtsyrer, som man kan få via fisk eller kosttilskud indeholdende fiskeolie ...

Fakta om fedt

Det er vigtigt at spise den rigtige type fedt. Vi kan ikke undvære fedt. Hvilke typer fedt findes der, og hvor finder jeg dem i min kost?

Fiskeolie fra fisk

Fed fisk indeholder fiskeolie, vitamin D, jod og selen. Omega-3 findes i fiskeolie og de vigtigste omega-3 fedtsyrer er DHA og EPA …

3i1 - den lette løsning! Unik og innovativ kombination for voksne og børn over 11 år. Med kun 2 kapsler om dagen opnås et dagligt indtag af essentielle vitaminer, mineraler og omega-3 fedtsyrer.

Multi-tabs Omega-3 Kids med solbærsmag er en tygbar kapsel med omega-3, som indeholder de essentielle langkædede omega-3 fedtsyrer fra fiskeolie.