8 råd til en sund kost under graviditet

Når du er gravid er det vigtigt, at du er opmærksom på din kost. Det er til fordel for både dig og dit spædbarn.
Følg disse 8 kostråd for at sikre, at både du og dit barn får en nærende kost.
 
  1. Spis frugt og grønt 6 om dagen
  2. Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen 
  3. Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød hver dag
  4. Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kage
  5. Spar på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød
  6. Spis varieret og bevar normalvægten 
  7. Sluk din tørst i vand
  8. Vær fysisk aktiv mindst 30 min om dagen 
Danske myndighederne anbefaler, at gravide supplerer deres kost med:
 
Folsyre
400 mikrogram dagligt fra du planlægger at blive gravid og 12 uger ind i graviditeten.
 
Vigtigt fordi
folsyre nedsætter risikoen for, at barnet fødes med neuralrørsdefekt. En sjælden lidelse, der kan betyde misdannelser i hjernen, kraniet og rygmarven – varierende fra kosmetiske til svære handicaps.
 
Jern
40-50 mg dagligt fra 10. graviditetsuge. Du får den bedste udnyttelse af jerntilskuddet, hvis du tager det mellem måltider sammen med frugt- eller grønsagsjuice eller en citrusfrugt.
 
Vigtigt fordi
dit behov for jern stiger i takt med, at barnet vokser. Jern går til dannelsen af barnets røde blodlegemer og har betydning for centralnervesystemet.
 
D-Vitamin
10 mikrogram dagligt gennem hele graviditeten.
Vigtigt fordi
Vitamin D har betydning for barnets vækst og knogleudvikling. 
 
 
PP-MUL-DNK-0303