Alder påvirker styrken af knoglerne

Med alderen mister knoglerne lettere sin styrke. Fra omkring 30-års alderen nedbrydes knoglemassen hurtigere end den styrkes. Hvert år vil man derfor miste en lille mængde knoglemasse, hvilket får skelettet til gradvist at afkalke. Dette medfører at man lettere kan få knoglebrud. Navnlig kvinder i overgangsalderen bør være opmærksomme på nedbrydning af knoglerne, da østrogenproduktionen falder i den periode. Faldende østrogenproduktion får knoglerne til hurtigere at afkalke. Ved at følge de officielle kostråd og spise en sund og varieret kost, er det muligt, at få den anbefalede daglige dosis calcium gennem kosten. Dog er der personer, der kan have særlige behov.

Personer med særlige behov:

  • Ældre mennesker
  • Småt spisende personer
  • Personer der spiser en ensformig kost
  • Gravide kvinder
  • Mørkhudede personer og/eller tildækkede personer
  • Kvinder i overgangsalderen
  • Personer der lider af mælkeallergi
  • Personer der ikke opholder sig i solen
  • Personer der ikke drikker mælk, spiser ost og fed fisk
  • Personer der har overdreven indtagelse af cola, kaffe, øl, vin eller spiritus

 

Reference indtag (RI)*

  Voksne
Kalk 800 mg
Vitamin D 5 mg
Magnesium 375 mg
 
 
 
PP-MUL-DNK-0303