Får jeg nok omega-3 fra fiskeolie

Omega-3 fedtsyrer findes i fed fisk. De to vigtigste omega-3 fedtsyrer kaldes DHA og EPA og findes i fisk (især fed fisk) og kosttilskud med fiskeolie eller olie fra krill eller alger. Myndighederne anbefaler, at du spiser fisk mindst to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg.

Hvor meget omega-3 bør man spise?

Man bør variere mellem fede fisk som laks, sild og makrel og magre fisk som torsk, tun og rødspætte. I løbet af en uge bør du spise 350 g fisk. I andre lande (England og Frankrig) anbefales det, at få 400 til 600 mg omega-3 fedtsyrer DHA og EPA pr. dag. En nyere dansk kostundersøgelse viste, at voksne i gennemsnit spiste omkring 259 gram fisk om ugen, mens børn spiste omkring 112 gram om ugen, hvilket er under anbefalingen på 350 gram fisk om ugen.

Får jeg nok omega-3 fedtsyrer?

Hvad skal du se efter, hvis du skal købe et kosttilskud med omega-3 fedtsyrer?

Du er nødt til at se på koncentrationen af omega-3 fedtsyrer især DHA / EPA og ikke på selve mængden af fiskeolien.

Fiskeolie kan have en lav koncentration af omega-3 fedtsyrer, hvilket er ensbetydende med at du bliver nød til at spise flere kapsler for at få nok DHA og EPA. Det medfører et unødvendigt fedtindtag. Sørg derfor for, at koncentration af DHA og EPA er høj, så du kun skal tage så få kapsler som muligt.

 

PP-MUL-DNK-0303