Fakta om omega-3

Omega-3 fedtsyrer (DHA og EPA) er en særlig type fedtsyrer, som man kan få fra fisk eller kosttilskud indeholdende fiskeolie. Læs mere om fiskeolie og omega-3:

Fakta om omega-3:

  • Omega-3 fedtsyrer er en særlig type umættet fedt
     
  • De to vigtigste omega-3 fedtsyrer DHA og EPA findes kun i fisk
     
  • DHA og EPA produceres ikke i kroppen i tilstrækkelige mængder, og vi er derfor afhængige af at, få dem tilført gennem kosten.
     
  • DHA bidrager til at vedligeholde en normal hjernefunktion*
     
  • DHA bidrager til at vedligeholde et normalt syn*
     
  • DHA og EPA bidrager til normal funktion af hjertet**

 Kilder til omega-3:

  • Omega-3 fedtsyrer (DHA og EPA) fås kun fra fisk, især fede typer fisk såsom makrel, laks og sild. Omega-3 fedtsyrer fra fiskeolie er begrænset i mager fisk (hvid fisk), såsom rødspætte og torsk. Der findes også andre typer af omega-3 fedtsyrer, såsom alfa-linolensyre (ALA), der findes i fødevare som valnødder, hørfrø og kød. Dog skal disse omdannes af kroppen til DHA og EPA, og denne omdannelse er svær for kroppen at udføre.
     
  • Det kan derfor anbefales at få dine omega-3 fedtsyrer direkte fra enten indtagelse af fisk eller kosttilskud (fiskeolie) der indeholder omega-3 fedtsyrer.

* Virkning opnås ved daglig indtagelse af 250 mg DHA

** Virkning opnås ved daglig indtagelse af 250 mg DHA og EPA

 

PP-MUL-DNK-0303