Skip to main content

Mere frugt og grønt giver større sundhed i hverdagen

Med kun et par små justeringer er det muligt at tilføje mere frugt og grønt i din daglige kost.

Spis mere frugt og grønt hver dag
Med kun et par små justeringer er det muligt at tilføje mere frugt og grønt i din daglige kost. Køb de frugter og grøntsager du bedst kan lide. Det vigtigste er at huske at skrive dem på indkøbslisten.

En god start på dagen
Tilføj frisk eller tørret frugt til din morgenmad. Det smager fantastisk, uanset om det er på yoghurt, cornflakes eller havregryn. Du kan også spise frisk frugt på et stykke brød eller drikke et lille glas frugt- eller grøntsagssaft (Husk, at det kun er det første glas juice der tæller som et stykke frugt).

Morgensnack
Spis en banan, en gulerod eller nogle tørrede frugter før frokost. Drik vand.

Frokost med bid i
Hvis du eller dit barn spiser frokost på arbejdet eller i skolen, så pep det op med frisk frugt og grøntsager, så du får et sundt og vitaminrigt måltid.

Friske sprøde grøntsager skåret i stave er lækkert tilbehør på toppen af brød med pålæg. Prøv peber, agurk og gulerod. Du kan også tage rå eller kogte grøntsager fra gårsdagens aftensmad, det smager fantastisk i en sandwich med frisk salat. Friske frugter som jordbær, kiwi og bananer er lækre alternativer til pålæg. Man kan f.eks. afslutte frokosten med et stykke eksotisk frugt til dessert.

Eftermiddagshygge
Om eftermiddagen har vi ofte brug for lidt ekstra energi. Servér evt. et fad med afskårne grøntsager og frugter (f.eks. agurk, gulerod, æble og måske lidt tørret frugt).

Aftensmad
Der er mange muligheder for variation når man skal lave aftensmad. Et godt tip er at tilføje flere grøntsager end du normalt gør. Kødsauce, lasagne, quiche og pizza smager endnu bedre med ekstra grøntsager. Også salater og supper kan tilberedes med mange forskellige typer grøntsager. Grøntsager bagt i ovnen smager fantastisk med fisk, kød eller kylling og kan varieres efter sæson. Til dessert server frisk frugt eller frugtsalat.

TV lækkerier
Hvem siger at det skal være usundt at se TV om aftenen? Lav et fad med friske og tørrede frugter og nødder.
 

PP-MUL-DNK-0303

Artikler relateret til voksne

Mere frugt og grønt giver større sundhed i hverdagen

Med kun et par små justeringer er det muligt at tilføje mere frugt og grønt i din daglige kost …

Krop og motion

Du ved det godt: Motion er vigtig. Men i virkeligheden behøver det ikke være så svært at komme i form. Der er mange gode grunde til, at komme i gang. Du får mere energi og styrke …

Multi-tabs Daglig er en multivitamin- og mineraltablet til voksne og unge 11+.

50+

Multi-tabs 50+ er en multivitamin- og mineraltablet for voksne over 50+.

Multi-tabs Immuno er en 3i1 tablet, som indeholder både vitaminer, mineraler og mælkesyrebakterier - i én og samme tablet.  

Multi-tabs Børnevitaminer er en velsmagende og tygbar multivitamin- og mineraltablet til børn.